• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Da li vas vaš auto „špijunira“, i odaje tajne drugima?

Zamislite kako bezbrižno jezdite otvorenim autoputem, s vetrom u kosi, i osećajem da ste sami na svetu… Aha, osim svih mogućih uređaja za praćenje, kamera, mikrofona, senzora koji beleže svaki vaš pokret. Moderni automobili su noćna mora po pitanju privatnosti, zar ne? A šta mislite, da li vas vaš auto "špijunira", i odaje tajne drugima? Hmmm…

Ako bolje pogledamo, proizvođači automobila se već godinama hvale kako su njihovi automobili “računari sa točkovima”, kako bi promovisali sve njihove napredne funkcije. Međutim, razgovor o tome šta vožnja ovim računarom znači za privatnost njegovih putnika, još uvek nije razjašnjen.

Dok ste bili zabrinuti da će vaši telefoni i pametni satovi moći da vas špijuniraju, brendovi automobila su tiho ušli u posao sa podacima, pretvarajući svoja vozila u moćne mašine za gutanje podataka. Zbog svega toga, oni danas imaju neuporedivu moć gledanja, slušanja i prikupljanja informacija, o tome šta radite i kuda idete svojim automobilom.

Istraživano je mnogo brendova automobila, i došlo se do zaključka da su, po pitanju privatnosti i bezbednosti – svi do jednog užasni. A zašto su tako loši i kako su pali tako daleko ispod naših standarda?! Pa, hajde da pobrojimo načine kako sve to rade…

#1. Prikupljaju previše ličnih podataka (i to svi)

U jedno od istraživanja bilo je uključeno 25 brendova, a gledalo se kako te kompanije prikupljaju i koriste podatke i lične informacije. Svaki od njih, prikuplja previše ličnih podataka, i koristi informacije koji nisu vezane samo za upravljanje vašim vozilom, ili se tiču njihovog odnosa sa vama.

Automobilske kompanije imaju mnogo više mogućnosti za prikupljanje podataka od drugih aplikacija i proizvoda koji se koriste. U tome su pretekle i pametne uređaje u našim domovima, i mobilne telefone koje nosimo svuda sa sobom. Oni mogu da prikupljaju lične podatke o načinu na koji komunicirate sa automobilom, povezanim uslugama koje koristite, aplikacijom vozila koja pruža pristup informacijama na vašem telefonu, i još više podataka o vama iz izvora kao što su Sirius XM ili Google Maps. Haotično, zar ne?

Načini na koje automobilske kompanije prikupljanju i dele vaše podatke su toliko ogromni i komplikovani, da evo možemo da napišemo čitav tekst o tome kako to funkcioniše. A suština je: oni mogu da prikupljaju izuzetno intimne podatke o vama poput vaših genetskih informacija, seksualnog života (da, najozbiljnije), do toga koliko brzo vozite, gde vozite i koju muziku slušate za to vreme, u ogromnim količinama. Zatim sve to koriste da izmisle još više podataka o vama putem “zaključaka” koje izvode o stvarima kao što su vaša inteligencija, sposobnosti i interesovanja. O, da!

#2. Većina njih (84%) deli ili prodaje vaše podatke

Dovoljno je loše da ogromne korporacije koje poseduju brendove automobila imaju sve te lične podatke o vama u svom posedu, koje koriste za svoja istraživanja, marketing i neke nejasne “poslovne svrhe”. Ali zatim, većina njih kaže da mogu da dele vaše lične podatke – sa dobavljačima usluga, brokerima podataka ili drugim preduzećima o kojima se zna malo ili nimalo. Još gore, njih 76% kaže da mogu da prodaju vaše lične podatke.

Iznenađujuć je broj (56%) koji kaže da mogu da podele vaše podatke sa vladom ili organima za sprovođenje zakona, kao odgovor na zahtev. I nije u pitanju sudski, već nešto poput neformalnog zahteva.

Mala digresija, na trenutak se prisetite filma “Telma i Luiz”. Da je scenario za ovaj film pisan recimo 2023. godine, ove dve dame bi vrlo brzo završile u zatvoru. Ne bi prošle kroz onoliko avantura opisanih u filmu. Dakle, sve ovo ima potencijal da izazove pravu štetu, i inspiriše naše najgore noćne more o automobilima i privatnosti.

#3. Većina brendova (92%) vozačima daje malu ili nikakvu kontrolu nad njihovim ličnim podacima

Fotografija: https://unsplash.com/photos/red-and-silver-car-tail-light-J_fzBLrJRz0

Od svih 25 brendova automobila koji su učestvovali u istraživanju, samo dva, Renault i Dacia (koji su, inače, u vlasništvu iste matične kompanije), kažu da svi vozači imaju pravo na brisanje svojih ličnih podataka. Želeli bismo da verujemo da je ovo odstupanje bar jedne kompanije koja se zalaže za privatnost vozača ipak dobra stvar.

Verovatno nije slučajno da su ovi automobili dostupni samo u Evropi, koja je zaštićena zakonima o privatnosti Opšte uredbe o zaštiti podataka. Drugim rečima, brendovi automobila često rade sve što mogu legalno, da se izvuku sa vašim ličnim podacima.

#4. Istraživanje nije moglo da potvrdi da li neko od njih ispunjava minimalne bezbednosne standarde

Veoma je čudno da recimo aplikacije za upoznavanje objavljuju detaljnije bezbednosne informacije od automobila. Iako su marke automobila koje su uključene u istraživanje imale nekoliko dugotrajnih politika privatnosti, nije pronađena potvrda da bilo koji od brendova ispunjava minimalne bezbednosne standarde.

Prilikom istraživanja, glavna briga bila je to što ne može da se kaže da li neki od automobila šifrira sve lične podatke koji se nalaze u automobilu. Kompanije su kontaktirane putem e-pošte u cilju traženja pojašnjenja, ali je većina njih to potpuno ignorisala. Čak ni oni koji su odgovorili bar tehnički (Mercedes, Honda i Ford), nisu u potpunosti odgovorili na osnovna bezbednosna pitanja.

I toliko o tome…

Fotografija: https://unsplash.com/photos/black-mercedes-benz-coupe-on-road-during-daytime-E36kvVnjOBk

Bezbednost i privatnost vozača današnjih modernih automobila je ugrožena, kao što vidite. Špijunira vas i vaš rođeni automobil, do koga ste s teškom mukom došli. Hteli ste da imate nešto sasvim novo, ugradili mu razne dodatke koji su tu da vam “olakšaju život”, ali i da prikupe o vama mnogo potrebnih (a još više nepotrebnih) podataka, sa kojima nemate pojma šta se radi.

Ali… vreme je takvo, špijunira nas sve što imamo od tehnike, pa zašto bi automobil bio drukčiji? Kad na ovaj način razmišljate, prosto zažalite za starim “stojadinom” koji nije imao ništa od elektronike, ali ste u njemu mogli da radite šta god poželite (možda su i vaša deca začeta u njemu), i da idete gde god hoćete, a da niko o tome nema pojma… Ipak, život ide dalje, ide napred, i “veliki brat vas posmatra”, kako to reče Džordž Orvel.

Nažalost, takvo je vreme i malo toga uopšte može da se učini, osim da se odreknete ličnog automobila jer uvek, po potrebi, možete da iznajmite neki kod rent a car agencije kao što je MMS AutoRent. U našem bogatom voznom parku, sasvim sigurno ćete pronaći automobil po sopstvenom ukusu, a za sve dodatne informacije, naše ljubazno osoblje uvek je tu za vas.

Srećan put!

 

Naslovna fotografija: https://unsplash.com/photos/black-car-gps-turned-on-in-car-pWGUMQSWBwI

Pročitajte i ove tekstove


Šta sve treba znati prilikom kupovine vozila


Šta sve treba znati prilikom kupovine vozila
79   0
Novi automobil se ne kupuje često i greške se ne praštaju. Šta sve treba znati pri kupovini novog ili polovnog vozila?

Detaljnije

Šta je to što miris “novog automobila” čini tako privlačnim?


Šta je to što miris “novog automobila” čini tako privlačnim?
301   0
Postoji nešto privlačno i čudno poželjno u mirisu novog automobila. To je onaj svež miris fabrike, koji prethodi svim ostalim mirisima koje će auto kasnije dobiti, poput brze hrane, prosute kafe, ili porodičnog psa. Neki ljudi taj miris toliko vole, da kupuju osveživače vazduha sa mirisom “novog automobila”, kako bi ponovo proživeli svoje prve trenutke sa voljenim vozilima. Ali da li ste se ikada zapitali šta tačno čini taj miris i, da li možda može da bude opasan po vaše zdravlje?

Detaljnije

Vodič za ljubitelje luksuza: sve što niste znali o luksuznim automobilima


Vodič za ljubitelje luksuza: sve što niste znali o luksuznim automobilima
183   0
U svetu automobila, luksuz predstavlja oazu izuzetnosti, gde se perfekcija susreće sa ekskluzivnošću, a svaki detalj je pažljivo osmišljen kako bi se ispunili najviši standardi udobnosti, performansi, stila i zahtevnih mušterija. Istorijski posmatrano, počeci automobila su  bili vezani za elitu, tačnije posedovanje automobila bila je privilegija samo najbogatijih i najuticajnijih pojedinaca.

Detaljnije