• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Istorija automobilskog klima uređaja

Klima uređaj je danas standardni deo opreme skoro svakog automobila koji se može naći u prodaji širom sveta. Ali, u ranim danima automobilizma, vozila su prvenstveno bila otvorenog tipa, tako da su proizvođači verovali da posebni uređaji za rashlađivanje nisu potrebni. Danas je to nezamislivo, ali hajde da vidimo kako je sve to teklo, tako što ćemo se u ovom tekstu pozabaviti upravo istorijom automobilskog klima uređaja.

Kada je uopšte počelo da se razmišlja o hlađenju?

Negde na prelazu XIX u XX vek, oko 1908. godine, vozila su postepeno počela da se menjaju i da dobijaju zatvorenu karoseriju. Pronalazači su počeli da traže najbolji način da razviju komforan sistem hlađenja. Čak i sa potrebom za ovim proizvodom, prvi praktičan automobilski sistem klimatizacije nije razvijen do 1939. godine, a razvio ga je Packard.

1939. godine - Pakard patentira “najhladniju vožnju u gradu”

Dakle, 1939. godine Packard postaje prvi proizvođač automobila koji je u svoja vozila počeo da ugrađuje klima uređaj kao dodatnu opremu. Poznat je kao „vremenski klima uređaj“, a kupci su mogli da naruče konverziju koju je završila kompanija poznata kao „Bishop & Babcock Co“. Iako se ovaj proizvod dosta dobro plasirao, nije bio komercijalno uspešan, pa je ukinut već posle 1941. godine.

Nije ni čudo, s obzirom da se suočavao sa mnogim mehaničkim problemima, pa mu je stalno bilo potrebno servisiranje. Dijagnoza i popravka automobilskih klima uređaja od strane proverenih profesionalaca kao što je „Autospark“, danas je mnogo detaljnija i efikasnija.

1940-tih godina – Auto klimatizacija postaje veliki biznis

Do 1947. godine, nakon Drugog svetskog rata, nezavisni proizvođači, počeli su da instaliraju naknadne klima uređaje u sve marke automobila. Iako su oni često imali i veliku cenu, jeftinije opcije hlađenja kao što je hladnjak za automobil postale su prilično popularne, posebno u oblastima sa niskom vlažnošću. Ovi proizvodi su se napajali preko upaljača za cigarete u automobilu, i radili sa vodom ili ledom, i ventilatorom.

1950-tih godina – Klima uređaj postaje sve popularniji

1950-ih godina, nekoliko proizvođača počelo je da nudi klima uređaje kao mogućnost, u svojim automobilima. Godine 1953. Automobili General Motorsa počeli su da ugrađuju sisteme za klimatizaciju, koje je proizveo Frigidaire (dakle, Frižider), praktično u sve modele svojih automobila. A do 1954. godine, to su uradili i Pontiac i Nash. Ove kompanije postale su prve koje su postavile svoje jedinice za klimatizaciju u prednji deo automobila, a ne u zadnji.

Sistem koji je razvio Nash, poznat kao „All-Wather Eye“ (u prevodu Oko za svako vreme), kombinuje u sebi i grejanje i hlađenje u jednom sistemu, i ugrađuje ga u instrument tablu. Ovo je postavilo novi standard, koji većina proizvođača prati do danas. Do sredine 1950-ih godina, još sedam proizvođača automobila počelo je da nudi klimatizaciju u svojim automobilima kao jednu od mogućnosti, tj. dodatnu opremu.

1960-te godine – Utrostručen je broj instaliranih klima uređaja u automobilima

U periodu od 1961. do 1964. godine, broj klima uređaja ugrađenih u automobile se utrostručio, jer je ova mogućnost počela da stiče sve veću popularnost. 1964. godine ovaj svojevrsni sistem kontrole udobnosti predstavio je i Cadillac. Po prvi put, vozači su mogli da unesu svoju željenu temperaturu, a sistem bi se automatski prilagodio, da zadrži podešenu temperaturu u unutrašnjosti automobila.

1970-te godine – Uticaj klima uređaja na životnu sredinu postaje velika tema za razgovor

Dakle, 1970-te su pokrenule veliku debatu o uticaju klima uređaja na životnu sredinu, koja je bila fokusirana oko određenog jedinjenja koje se koristi u automobilskim klima uređajima. Iako je ovo ugrozilo automobilsku industriju, efikasnost i dizajn klima uređaja za automobile su nastavili da se poboljšavaju.

1980-te godine – Promena materijala za klimatizaciju

Suočeni sa predstojećom zabranom R12, kontroverznog rashladnog sredstva za koje se veruje da ima užasan efekat na ozonski omotač, proizvođači automobila su počeli da razvijaju buduće jedinice za klimatizaciju sa rashladnim sredstvom R134a. Ovo je nastavilo da pokreće inovacije i tehnološki napredak.

1990-te godine – Zakoni uzrokuju promene, ali popularnost auto klima nastavlja da raste

Zabrana R12 izazvala je prelazak svih budućih sistema za klimatizaciju automobila na upotrebu rashladnog sredstva R134a, freona. Srećom, većina proizvođača automobila već je usvojila ovu promenu mnogo godina pre zabrane, koja im je omogućila da nastave da unapređuju svoje proizvode.

Automobilski klima uređaji danas

Debata o uticaju ovih klima uređaja na životnu sredinu, još uvek je veoma živa. Iako je bilo diskusija o potencijalnim novim rashladnim tečnostima, koje bi se mogle koristiti u budućnosti, protekle dve decenije, one su uglavnom ostale iste. Međutim, kontinuirani napredak i istraživanje održavaju budućnost automobilskih klima uređaja svetlom.

I za kraj...

A svake godine u ovo vreme, kada krenemo da razmišljamo o godišnjim odmorima i dužim putovanjima (recimo do mora), klima je nešto o čemu se najviše vodi računa jer, treba izdržati nemoguće uslove u autu kad upeče sunce. Ako u svom automobilu nemate klima uređaj, možda bi bilo dobro da razmislite o iznajmljivanju auta za putovanje, u nekoj od rent a car agencija kao što je MMS AutoRent.

U našem bogatom voznom parku, svi automobili imaju klima uređaje, redovno se servisiraju i uvek su u savršenom stanju. Zato ne brinite, već za duže putovanje radije iznajmite automobil koji će zadovoljiti sve vaše potrebe, a onda putujte bez brige.

Srećan put i prijatan odmor, želi vam rent a car agencija MMS AutoRent!

Pročitajte i ove tekstove


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima
154   0
U proteklih nekoliko godina, električni automobili su doživeli izuzetan rast popularnosti. Iako su idealni za svakodnevnu upotrebu u urbanim sredinama, duga putovanja električnim automobilima i dalje izazivaju brojne diskusije. Zato ćemo u ovom tekstu istražiti izazove i prednosti koje donosi vožnja električnim vozilima na dugim relacijama i koliko su ova vozila spremna da zamene konvencionalne automobile za duga putovanja.

Detaljnije

Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?


Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?
278   0
Mnogi ljudi koji razmatraju kupovinu električnog automobila, pitaju se da li su oni opasniji od ostalih, prilikom sudara. S pravom, jer iako električna vozila imaju sofisticirane sigurnosne karakteristike, njihove baterije predstavljaju značajan rizik od eksplozije...

Detaljnije

Kako održavati prednja svetla (farove)?


Kako održavati prednja svetla (farove)?
197   0
Kao i sve duro na vozilu, i farovi se tokom vremena amortizuju, postepeno gube svoja svojstva, njihova svetlost postaje sve slabija i neujednačenija i vozači imaju problem da na vreme primete dešavanja na putu. Dobrim održavanjem njihova ispravnost i životni vek može da se produži za nekoliko godina ako ne i decenija.

Detaljnije