• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Koje kategorije autonomnih vozila postoje i šta one označavaju?

Da li ste nekad sanjali o tome da vaš automobil vozi sam, dok vi za to vreme čitate knjigu, gledate film ili spavate? Proizvođači automobila već ubrzano napreduju ka tome da vozila budu autonomna u što većem broju, ali ipak brojni incidenti i nezgode doveli su u pitanje koliko je ova tehnologija spremna za opštu upotrebu. Najviše je u tome napredovao, Ilon Mask i njegova kompanija Tesla motors. U svojim intervjuima on tvrdi da je ostalo da se reše još neke sitnice i da će za 5 do 10 godina autonomna vozila (AV) biti realnost. 

Pre nego što objasnimo šest nivoa autonomije kod automobila, treba ukratko objasniti šta su sistemi za pomoć pri vožnji i kako oni funkcionišu. Ovakvi sistemi osmatraju sredinu oko vozila korišćenjem spoljnih senzora. Nakon toga, dobijeni podaci se analiziraju kako bi se, u odnosu na trenutnu situaciju, obavile neke od unapred programiranih radnji. Neki od uređaja koji se koriste u cilju skeniranja prostora oko automobila su ultrasonični senzor, radar, LiDAR (senzor za detekciju svetla i njene udaljenosti), uz mnoge druge. 

Postoji nekoliko nivoa autonomije vozila u zavisnosti od toga šta sve jedan automobil može da uradi sam, bez pomoći vozača.

Nivoi autonomnih mogućnosti za vozila 

Društvo automobilskih inženjera klasifikuje tehnološke mogućnosti autonomnih vozila u 6 nivoa. U nastavku ćemo objasniti šta svaki nivo označava. 

NIVO O 

Ovaj nivo označava apsolutno odsustvo autonomije kod automobila. Dakle, vozač je odgovoran za sve operativne zadatke i vožnju. Treba naglasiti da ova vozila nemaju ni neke od bazičnih sistema za pomoć pri vožnji poput automatskog parkiranja. 

NIVO 1 

Vozilo je sposobno da obavlja samo jedan autonomnii zadatak u isto vreme, npr automatsko kočenje, prilagodljivi tempomat, praćenje trake... Ovo je najniži nivo autonomije, jer vozač i dalje mora da bude potpuno angažovan za volanom.  Kako bi neki automobil bio prvi nivo, mora da poseduje makar jedan sistem koji pomaže prilikom kočenja ili upravljanja (ali ne i jedan i drugi), dok je većina ostalih radnji i dalje na vozaču. Jedan od primera sistema za pomoć koji su prisutni kod automobila prvog nivoa jeste adaptivna kontrola brzine. Ovakav sistem koristi senzore kako bi prilagodio brzinu vozilu koje se nalazi ispred vašeg automobila i sve vreme održavao bezbednu udaljenost.

NIVO 2 

Ovaj nivo označava da vozilo ima veće autonomne mogućnosti i da može istovremeno obavljati dva ili više naprednih sistema za pomoć vozaču, kao što su npr automatsko kočenje ili upravljanje i ubrzanje. I pored ovih sistema, vozač je i dalje tu da preuzme kontrolu u kriznim situacijama tokom kojih ovakvi sistemi nisu u stanju da adekvatno odreaguju. Automobil nivoa 2 mogao bi da održava rastojanje od automobila ispred vas, kao i da vam pomogne da ostanete unutar vaše trake bez dodirivanja volana. Vozila sa autonomnim nivoom 2 uključuju Tesla autopilot , Mercedes benz drive autopilot i Volvo pilot assist

tesla autopilot

NIVO 3 

Ovo je takozvani nivo "uslovne autonomije ". Ovaj nivo je već dosta bliži potpuno automatizovanoj vožnji jer se daleko manje oslanja na vozača, tj sposobno je da vozi bez vozača od početne tačke do odredišta, ali samo u određenim uslovima. Vozač ipak treba biti u pripravnosti. Jedino vozilo za koje je potvreno da ima ovaj nivo autonomije je Audi A8, ako je Tesla nedavno ažurirao softver i dosta se približio ovom nivou. 

NIVO 4

Na ovom nivou, vozilo se smatra potpuno autonomnim. Automobili ovog nivoa autonomije programirani su da se zaustave ukoliko sistem otkaže, ali ne na sred puta, već će se automatski skloniti iz saobraćaja i parkirati. Dakle, mogu da funkcionišu maltene bez vozača, zbog čega neki od automobila četvrtog nivoa nemaju ni volan ni papučice. Na primer, flota automatizovanih automobila kompanije Waymo jeste ovog nivoa.

NIVO 5 

Predstavlja potpuno autonomna vozila, i na ovom nivou nisu potrebni ljudi kako bi vozila obavljala sve potrebne radnje za vožnju. Ova vozila mogu da voze bilo gde, bez obzira na uslove i uz to bilo kojom brzinom. U ovom trenutku vozila ovog nivoa ne mogu se videti na putevima, ali se testiraju u mnogim postrojenjima širom sveta.

Nadamo se da vam je tekst bio zanimljiv, o novostima i zanimljivostima iz sveta autoindustrije, nastavićemo redovno da pišemo. Srećan i bezbedan put želi Vam MMS rent a car. 

 

 

Pročitajte i ove tekstove


Neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta


Neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta
168   0
Kada sednemo za volan svog automobila, već smo navikli da poštujemo određena pravila koja važe u našoj zemlji. Ali, kada krenemo malo dalje, preko granice, može se desiti da nehotice prekršimo neko od pravila koja važe tamo. Da se to ne bi događalo, pripremili smo za vas neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta...

Detaljnije

Godina proizvodnje ili pređena kilometraža, na šta treba obratiti više pažnje prilikom kupovine automobila?


Godina proizvodnje ili pređena kilometraža, na šta treba obratiti više pažnje prilikom kupovine automobila?
226   0
Postoji mnogo stavki o kojima treba razmišljati prilikom kupovine automobila. A šta mislite, na šta treba obratiti više pažnje, na godinu proizvodnje ili na pređenu kilometražu? U ovom tekstu, bavićemo se upravo ovim pitanjem pa, ako smo vas zainteresovali za temu, nastavite da čitate...

Detaljnije

Podešavanje sedišta


Podešavanje sedišta
144   0
Da bi vožnja bila udobna, efikasna i bezbedna, vozač mora da se sedi udobno. Zato je važno pravilno podesiti sedište

Detaljnije