• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Podešavanje sedišta

Pre nego što startujete svoje vozilo, veoma je važno da pravilno podesite sedište. Da bi vožnja bila udobna, efikasna i bezbedna, vozač mora da se sedi udobno. I ne samo vozač, nego i suvozač i ostali putnici.

To je od posebne važnosti ako se vozilo iznajmljuje u nekoj rent a car agenciji, zato što je prethodni vozač podesio sedište prema sebi.

 

Vrste komandi za podešavanje sedišta

U zavisnosti od modela vozila, podešavanje sedišta može da se obavi korišćenjem ručnih, elektronskih ili kombinovanih komandi.

  • Ručne komande: radi se o polugama, ručicama ili šipkama koje se nalaze sa strane ili ispod sedišta. Preko ovih komandi sedišta mogu da se pomeraju napred nazad. Ugao naslona se podešava preko točkića ili poluge koja se obično nalazi sa strane.
  • Elektronske komande: radi se o tasterima ili dugmadima koji uključuju i isključuju male elektromotore u sedištu. Mogu da se postave na različitim pozicijama, kako na sedištu, tako i na kontrolonoj tabli vozila.
  • Kombinovane komande: kombinacija obe vrste.

Različita vozila imaju različite komande koje su postavljene na različitim mestima. Pre nego što krenete da vozite nepoznati automobil, pogledajte u uputstvu kakve su i gde se nalaze komande za podešavanje sedišta.

 

Pravilno sedenje

Loša pozicija sedenja tokom dužih vožnji može da izazove bolove u leđima, ramenima, rukama i nogama, a u težim slučajevima povrede na kičmenom stubu. Pravilno sedenje podrazumeva:

  • leđa treba da budu udobno naslonjena direktno na naslon sedišta
  • telo vozača ne sme da se pomera unapred ili na stranu kada pritiska pedale kočnice, gasa i kvačila
  • između zadnjeg dela kolena i sedišta treba da postoji razmak od dva prsta
  • ruke na volanu treba da se odmaraju a ne da se muče da dohvate volan. One treba da budu normalno ispružene i blago savijene, nikako previše zgrčene ili previše istegnute pa se volan drži vrhovima prstiju
  • prilikom vožnje volan treba držati sa obe ruke, ne samo iz bezbednosnih razloga nego i zato što vožnja jednom rukom može dovesti do lošeg držanja.
  • ruke treba udobno da drže volan na pozicijama 9 i 3 sata, ili na 10 i 2 sata
  • desna noga ne treba da se udaljava od pedala kočnice i gasa, dok leva noga koja pritiska pedalu kvačila, kada ne radi treba da se odmara sa strane. To je korisno za držanje tela, jer se leva noga ne napreže nepotrebno

 

Podešavanje položaja sedišta

Prvo se podešava horizontalni položaj sedišta. Kada se sedište prilikom pomeranja napred ili nazad namesti i zaključa, čuje se (i oseća) “klik”. Ako se posle zaključavanja sedište i dalje pomera, onda treba da se nastavi sa podešavanjem sve dok se ne namesti i čuje zvuk.

Tokom vožnje sedište ne sme da se podešava.

Položaj sedišta je dobar kada noge vozača imaju dovoljno prostora, ne dodiruju volan i bez problema mogu da dosegnu pedale. Pri pritiskanju pedala telo ne treba da se pomera napred nazad na sedištu, a kolena treba da budu lagano savijena.

Ruke treba da dosegnu volan bez previše istezanja ili grčenja. Ako su previše savijene, sedište treba da se povuče nazad, ako se volan jedva drži, onda treba da se pomeri napred.

Između sredine grudne kosti vozača i suvozača do vazdušnog jastuka treba da postoji razmak od oko 25 centimetara. Ukoliko je ovo rastojanje kraće, postoji rizik od povrede prilikom otvaranja vazdušnog jastuka.

podesavanje sedista

Podešavanje visine sedišta i ugla naslona

Visina sedišta mora da omogućava dobar pogled ispred i iza vozila preko retrovizora.

Nemaju sva sedišta mogućnost za podešavanje visine. U tom slučaju, ukoliko vozač sedi prenisko, ispod sebe treba da stavi odgovarajući jastuk.

Kada se podešava visina sedišta, glava ne sme da dodiruje krov. To može da dovede do ozbiljnih povreda u slučaju sudara. Dovoljno je nekoliko santimetara prostora između vrha glave i krova vozila.

Ugao naslona se podešava tako što se vozač zavali u sedište i menja pozicije sve dok sedenje ne bude udobno, a pogled ispred i iza vozila dobar. Neko voli da bide više zavaljen, neko voli da mu ugao bude 90 stepeni. U svakom slučaju, ugao naslona ne sme da bude veći od 30 stepeni.

 

Podešavanje naslona za glavu

Naslon za glavu na sedištu štiti od posledica sudara od pozadi. Podešava se preko dugmeta sa strane. Pravilan položaj ovog naslona je kada se njegov vrh nalazi u ravni sa vrhom glave vozača.

 

Podešavanje sigurnosnog pojasa

Sigurnosni pojasi treba da budu pravilno podešeni kako bi u slučaju nesreće mogli da zaštite putnike u vozilu. Prilikom njihovog podešavanja treba voditi računa o sledećem:

  • Pojas treba da bude blizu tela, ni previše zategnut ni previše labav
  • Pojas treba da bude pravilno zategnut i dobro pričvršćen
  • Dužina pojasa treba da bude podešena tako da se u slučaju nesreće ne pomera previše
  • Horizontalni pojas treba da prelazi preko karlične kosti i kukova a ne preko stomaka, dijagonalni ne sme da prelazi preko grla i usta, nego preko ramena i grudi

 

Završna reč

Kada vozač završi sa podešavanjem sedišta, treba podesiti retrovizor i stranična ogledala. Svaka promena pozicije sedišta znači da moraju i oni ponovo da se podese.

Pravilno i udobno sedenje je veoma važno za bezbenost vožnje. Kada sedi pravilno, vozač se ne umara, ima bolji pregled, bolje se koncentriše na vožnju i na uslove na putu. Zato, ne budite lenji, odvojite malo vremena i pre nego što se uključite u saobraćaj, podesite vaše sedište!

 

Pročitajte i ove tekstove


Neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta


Neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta
168   0
Kada sednemo za volan svog automobila, već smo navikli da poštujemo određena pravila koja važe u našoj zemlji. Ali, kada krenemo malo dalje, preko granice, može se desiti da nehotice prekršimo neko od pravila koja važe tamo. Da se to ne bi događalo, pripremili smo za vas neobična saobraćajna pravila koja važe u nekim od država širom sveta...

Detaljnije

Godina proizvodnje ili pređena kilometraža, na šta treba obratiti više pažnje prilikom kupovine automobila?


Godina proizvodnje ili pređena kilometraža, na šta treba obratiti više pažnje prilikom kupovine automobila?
226   0
Postoji mnogo stavki o kojima treba razmišljati prilikom kupovine automobila. A šta mislite, na šta treba obratiti više pažnje, na godinu proizvodnje ili na pređenu kilometražu? U ovom tekstu, bavićemo se upravo ovim pitanjem pa, ako smo vas zainteresovali za temu, nastavite da čitate...

Detaljnije

Koje su sve mane hibridnih automobila?


Koje su sve mane hibridnih automobila?
189   0
Da li ste znali da je ideja o hibridnom automobilu zapravo stara koliko i sam automobil? Još davne  1899. godine ideja je potekla od dvojice izumitelja Lohnera i Porsche-a. Zapravo oni su ubacili elektromotor u samom točku automobila, montiran na glavčini. Umesto masivnih baterija ubacili su SUS agregat (Sa Unutrašnjim Sagorevanjem), proizveden u nemačkom Dajmleru (Mercedes-Benz). Agregat je dakle poslužio kao generator elektromotora postavljenih na točkovima. Vozilo je dobilo ime -Lohner-Porsch

Detaljnije