• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Podešavanje sedišta

Pre nego što startujete svoje vozilo, veoma je važno da pravilno podesite sedište. Da bi vožnja bila udobna, efikasna i bezbedna, vozač mora da se sedi udobno. I ne samo vozač, nego i suvozač i ostali putnici.

To je od posebne važnosti ako se vozilo iznajmljuje u nekoj rent a car agenciji, zato što je prethodni vozač podesio sedište prema sebi.

 

Vrste komandi za podešavanje sedišta

U zavisnosti od modela vozila, podešavanje sedišta može da se obavi korišćenjem ručnih, elektronskih ili kombinovanih komandi.

  • Ručne komande: radi se o polugama, ručicama ili šipkama koje se nalaze sa strane ili ispod sedišta. Preko ovih komandi sedišta mogu da se pomeraju napred nazad. Ugao naslona se podešava preko točkića ili poluge koja se obično nalazi sa strane.
  • Elektronske komande: radi se o tasterima ili dugmadima koji uključuju i isključuju male elektromotore u sedištu. Mogu da se postave na različitim pozicijama, kako na sedištu, tako i na kontrolonoj tabli vozila.
  • Kombinovane komande: kombinacija obe vrste.

Različita vozila imaju različite komande koje su postavljene na različitim mestima. Pre nego što krenete da vozite nepoznati automobil, pogledajte u uputstvu kakve su i gde se nalaze komande za podešavanje sedišta.

 

Pravilno sedenje

Loša pozicija sedenja tokom dužih vožnji može da izazove bolove u leđima, ramenima, rukama i nogama, a u težim slučajevima povrede na kičmenom stubu. Pravilno sedenje podrazumeva:

  • leđa treba da budu udobno naslonjena direktno na naslon sedišta
  • telo vozača ne sme da se pomera unapred ili na stranu kada pritiska pedale kočnice, gasa i kvačila
  • između zadnjeg dela kolena i sedišta treba da postoji razmak od dva prsta
  • ruke na volanu treba da se odmaraju a ne da se muče da dohvate volan. One treba da budu normalno ispružene i blago savijene, nikako previše zgrčene ili previše istegnute pa se volan drži vrhovima prstiju
  • prilikom vožnje volan treba držati sa obe ruke, ne samo iz bezbednosnih razloga nego i zato što vožnja jednom rukom može dovesti do lošeg držanja.
  • ruke treba udobno da drže volan na pozicijama 9 i 3 sata, ili na 10 i 2 sata
  • desna noga ne treba da se udaljava od pedala kočnice i gasa, dok leva noga koja pritiska pedalu kvačila, kada ne radi treba da se odmara sa strane. To je korisno za držanje tela, jer se leva noga ne napreže nepotrebno

 

Podešavanje položaja sedišta

Prvo se podešava horizontalni položaj sedišta. Kada se sedište prilikom pomeranja napred ili nazad namesti i zaključa, čuje se (i oseća) “klik”. Ako se posle zaključavanja sedište i dalje pomera, onda treba da se nastavi sa podešavanjem sve dok se ne namesti i čuje zvuk.

Tokom vožnje sedište ne sme da se podešava.

Položaj sedišta je dobar kada noge vozača imaju dovoljno prostora, ne dodiruju volan i bez problema mogu da dosegnu pedale. Pri pritiskanju pedala telo ne treba da se pomera napred nazad na sedištu, a kolena treba da budu lagano savijena.

Ruke treba da dosegnu volan bez previše istezanja ili grčenja. Ako su previše savijene, sedište treba da se povuče nazad, ako se volan jedva drži, onda treba da se pomeri napred.

Između sredine grudne kosti vozača i suvozača do vazdušnog jastuka treba da postoji razmak od oko 25 centimetara. Ukoliko je ovo rastojanje kraće, postoji rizik od povrede prilikom otvaranja vazdušnog jastuka.

podesavanje sedista

Podešavanje visine sedišta i ugla naslona

Visina sedišta mora da omogućava dobar pogled ispred i iza vozila preko retrovizora.

Nemaju sva sedišta mogućnost za podešavanje visine. U tom slučaju, ukoliko vozač sedi prenisko, ispod sebe treba da stavi odgovarajući jastuk.

Kada se podešava visina sedišta, glava ne sme da dodiruje krov. To može da dovede do ozbiljnih povreda u slučaju sudara. Dovoljno je nekoliko santimetara prostora između vrha glave i krova vozila.

Ugao naslona se podešava tako što se vozač zavali u sedište i menja pozicije sve dok sedenje ne bude udobno, a pogled ispred i iza vozila dobar. Neko voli da bide više zavaljen, neko voli da mu ugao bude 90 stepeni. U svakom slučaju, ugao naslona ne sme da bude veći od 30 stepeni.

 

Podešavanje naslona za glavu

Naslon za glavu na sedištu štiti od posledica sudara od pozadi. Podešava se preko dugmeta sa strane. Pravilan položaj ovog naslona je kada se njegov vrh nalazi u ravni sa vrhom glave vozača.

 

Podešavanje sigurnosnog pojasa

Sigurnosni pojasi treba da budu pravilno podešeni kako bi u slučaju nesreće mogli da zaštite putnike u vozilu. Prilikom njihovog podešavanja treba voditi računa o sledećem:

  • Pojas treba da bude blizu tela, ni previše zategnut ni previše labav
  • Pojas treba da bude pravilno zategnut i dobro pričvršćen
  • Dužina pojasa treba da bude podešena tako da se u slučaju nesreće ne pomera previše
  • Horizontalni pojas treba da prelazi preko karlične kosti i kukova a ne preko stomaka, dijagonalni ne sme da prelazi preko grla i usta, nego preko ramena i grudi

 

Završna reč

Kada vozač završi sa podešavanjem sedišta, treba podesiti retrovizor i stranična ogledala. Svaka promena pozicije sedišta znači da moraju i oni ponovo da se podese.

Pravilno i udobno sedenje je veoma važno za bezbenost vožnje. Kada sedi pravilno, vozač se ne umara, ima bolji pregled, bolje se koncentriše na vožnju i na uslove na putu. Zato, ne budite lenji, odvojite malo vremena i pre nego što se uključite u saobraćaj, podesite vaše sedište!

 

Pročitajte i ove tekstove


Da li vas vaš auto „špijunira“, i odaje tajne drugima?


Da li vas vaš auto „špijunira“, i odaje tajne drugima?
118   0
Zamislite kako bezbrižno jezdite otvorenim autoputem, s vetrom u kosi, i osećajem da ste sami na svetu… Aha, osim svih mogućih uređaja za praćenje, kamera, mikrofona, senzora koji beleže svaki vaš pokret. Moderni automobili su noćna mora po pitanju privatnosti, zar ne? A šta mislite, da li vas vaš auto špijunira, i odaje tajne drugima? Hmmm…

Detaljnije

Šta sve treba znati prilikom kupovine vozila


Šta sve treba znati prilikom kupovine vozila
79   0
Novi automobil se ne kupuje često i greške se ne praštaju. Šta sve treba znati pri kupovini novog ili polovnog vozila?

Detaljnije

Šta je to što miris “novog automobila” čini tako privlačnim?


Šta je to što miris “novog automobila” čini tako privlačnim?
300   0
Postoji nešto privlačno i čudno poželjno u mirisu novog automobila. To je onaj svež miris fabrike, koji prethodi svim ostalim mirisima koje će auto kasnije dobiti, poput brze hrane, prosute kafe, ili porodičnog psa. Neki ljudi taj miris toliko vole, da kupuju osveživače vazduha sa mirisom “novog automobila”, kako bi ponovo proživeli svoje prve trenutke sa voljenim vozilima. Ali da li ste se ikada zapitali šta tačno čini taj miris i, da li možda može da bude opasan po vaše zdravlje?

Detaljnije