• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Problemi sa hladnjakom vozila

 

Hladnjak je jedan od najvažnijih delova u vozilu. Zajedno sa ostalim delovima rashladnog sistema, njegova uloga je da eliminiše višak toplote koja se stvara tokom rada motora i spreči njegovo pregrejavanje.

Delovi rashladnog sistema:

  • Hladnjak;
  • Termostat;
  • Pumpa;
  • Ventilator;
  • Rezervoar za rashaldnu tečnost;
  • Dovodna i odvodna creva.

Princip hlađenja motora je sledeći: pumpa potiskuje rashladnu tečnost da se kreće u posebne kanale koji se nalaze u bloku motora motora i tamo preuzima toplotu. Zagrejana tečnost zatim se sprovodi u hladnjak (radijator) gde se pomoću ventilatora uvodi hladni vazduh iz spoljašne sredine. Tako rashlađena tečnost se opet pumpa u motor a višak toplote se preko hladnjaka ispušta napolju.

Ukoliko hladnjak i ostali delovi rashladnpg sistema ne obavljaju pravilno svoju funkciju, toplota će se zadržati u unutrašnjosti vozila. Pod dejstvom visokih temepratura dihtunzi na cilindrima počinju da propadaju i da propuštaju izduvne gasove u blok motora. Motor počinje da se pregreva, pojavljuju se zastoji u njegovom radu, moguća je pojava dima i gašenja u toku vožnje. Ako se problem ne reši na vreme, može da dođe do ozbiljnih oštećenja na motoru pa čak i do požara. Neispravan hladnjak predstavlja značajnu pretnju za ispravnost i dugovečnost vozila.

Ako primeti da nešto nije u redu sa hladnjakom i da motor počinje da se pregreva, vozač mora što pre da pronađe bezbedno mesto pored puta kako bi se zaustavio i ohladio svoje vozilo.  Ali, kao i za sve u životu, najbolje je preduzeti preventine mere i pratiti stanje hladnjka i rashladnog sistema u vozilu. U produžetku donosimo najčešće znake da nešto nije u redu sa hladnjakom.

 

Pregrevanje motora

Ukoliko se motor pregreva na lakšim uzbrdicama i pri manjim brzinama, jedna od prvih stvari koju vlasnik treba da proveri je da li je sve u redu sa hladnjakom. U svakom vozilu na instrument tabli postoji jedan veoma važan indikator na koga mnogi vozači ne obraćaju pažnju. Reč je o pokazivaču radne temperature u motoru. Optimalna radna temepratura motora je oko 90 stepeni Celzijusa, položaj igle je na sredini skale. Ako ovaj pokazivač često pokazuje veoma visoka očitavanja (iznad 100 stepeni Celzijusa) znači da nešto nije u redu. Problem ne treba da se zanemaruje zato što se rizikuje pregrevanje motora i pojava većih oštećenja. Postoji više uzroka za pregrevanje motora, kvar na hladnjaku je samo jedan od njih.

Pregrajani motor orped puta

izvor fotografije: Gustavo Fring, Pexels

Curenje rashladne tečnosti

Očigledan znak da nešto nije u redu sa hladnjakom je kada iz njega curi rashladna tečnost. Ukoliko ispod svog vozila primetite barice, preporučujemo vam da izbegavate vožnju sve dok vi, ili najbolje majstor, ne otkloni problem. U većini slučajeva hladnjak može da se “zakrpi”, ali ako je rupa prevelika mora da se kupi novi.

 

Prljavština u rashladnoj tečnosti

Jedan od indikatora kvara na rashladnom sistemu vozila je promena boje, gustine ili mirisa rashladne tečnosti. Kada se u njoj nakupi mnogo prljavštine ona može da dobije uljast izgled i boju rđe. Ovako kontaminirana tečnost ne može da pravilno da obavlja svoju funkciju a postoji opasnost i da zapuši creva ili rebra na hladnjaku, tako da treba što pre da se ispusti i zameni novom.  

 

Nizak nivo rashladne tečnosti

Nizak nivo rashladne tečnosti u hladnjaku ne mora da bude znak da postoji problem, ali ponekad može da bude pokazatelj curenja. Ako se tečnost vrlo brzo spusti ispod potrebnog nivoa, to je skoro sigurno zbog probušenog hladnjaka ili razvodnog creva. U takvim slučajevima u nekim novijim vozilima se na instrument tabli upali signalna lampica. U ostalim vozilima koji nemaju taj indikator, vlasnici treba sami da provere stanje rashladne tečnosti. Ako je nivo palo, treba dodati destilisanu vodu. Ako i posle sipanja, nivo ponovo brzo padne, onda je potrebna konsultacija sa automehaničarem.

 

Zapušen hladnjak

Rebra hladnjaka se mogu zapušiti od blata, prašine, opalog lišća, mrtvih insekata i ostale prljavštine koja se skuplja tokom vožnje. Kada su rebra hladnjaka blokirana, rashladna tečnost ne može dovoljno dobro da se ohladi i da u potpunosti obavlja svoju funkciju hlađenja motora. Za ovaj “kvar” ne treba odlaziti na servis, dovoljno je očistiti zapušena rebra.

popravka hladnjaka

Popravka kvara na hladnjaku. Izvor slike Gustavo Fring, Pixels

 

Loše grejanje u vozilu

Možda malo čudno, ali jedan od simptoma da nešto nije u redu sa hladnjakom je loše grejanje u vozilu. Grejanje se oslanja na vruću rashladnu tečnost koja prolazi kroz grejač u kome se stvara topao vazduh koji ventilator uduvava u unutrašnjost vozačke kabine. Ako postoji neki problem sa hladnjakom, do grejača neće stizati dovoljna količina zagrejane tečnosti i on ne može dovoljno da zagreje vazduh. U vozilu će biti hladno pošto će duvati samo hladan ili mlak vazduh. Osim hladnjaka, uzrok ovog problema može da bude i neispravan termostat, tako da je potrebno da majstor tačno utvrdi o čemu se radi.

 

Završne reči

Najbolji način da hladnjak i ostali delovi sistema za hlađenje ispravno obavljaju svoju funkciju je njihovo redovno održavanje i preduzimanje preventivnih mera. Svaki vlasnik vozila treba da razvije naviku da često proverava svoj hladnjak, da dopuni ili ako je potrebno zameni tečnost za hlađenje. Za ostale, teže kvarove, najbolje je posetiti auto-mehaničarski servis.

Naslovna slika: Izvor Kaboompics .com, Pexels

 

Pročitajte i ove tekstove


Šta sve treba znati kad je rad klima uređaja u automobilima u pitanju?


Šta sve treba znati kad je rad klima uređaja u automobilima u pitanju?
46   0
Korišćenje klima uređaja u automobilima počelo je početkom 20. veka, tačnije 1939. godine, kada je Packard, poznati američki proizvođač automobila, prvi put uveo klima uređaj kao opcionalnu opremu u svoje modele. Ova inovacija je odmah izazvala interesovanje i divljenje, iako su rani sistemi bili ogromni, robusni I skupi. Naravno danas je tehnologija klima uređaja znatno napredovala, postala pristupačnija i efikasnija. Sada svi moderni automobili već dolaze sa ugrađenim klima uređajima, a njiho

Detaljnije

Kako da produžite životni vek svog automobila


Kako da produžite životni vek svog automobila
137   0
Automobil je jedna od najskupljih stvari koje ćete kupiti u svom životu, i to je jedan od razloga zašto se nikada ne kupuju na nekoliko godina, već na neko duže vreme. Zato smo za vas pripremili nekoliko saveta kako da produžite životni vek svog automobila tako da vam što duže traje, i naravno - da ispravno radi...

Detaljnije

Zašto vlasnici vozila ne treba da sami popravljaju svoje četvorotočkaše


Zašto vlasnici vozila ne treba da sami popravljaju svoje četvorotočkaše
61   0
Neki kvarovi na vozilimaa, na prvi pogled izgledaju jednostavni i laki i mnogi vozači pomisle da mogu sami da ih saniraju. Ali, kao i u drugim oblastima živora, stvari mogu vrlo lako i nepredviđeno da krenu po zlu i da umesto kratkotrajne i lagane popravke ispadne još veća šteta.

Detaljnije