• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Uticaj umora na vožnju

Da li postoji vozač kome se nekad nije prispavalo dok je za volanom? Monotonija vožnje i umor rade svoje i oči se samo zatvore a glava padne. Ta “dremka” može da traje i par sekundi, što je dovoljno da se desi nesreća.

Prema policijskim statistikama, oko 20% teških saobraćajnih nesreća su uzrokovana umorom. Umor se javlja tokom noćnih vožnji, kada se vozi po otežanim vremenskim uslovima (oluje, kiša, sneg, magla, led), po lošim putevima, kada su putovanja veoma dugačka, itd.

Prilikom vožnje, vozač mora da bude u stanju da kontroliše vozilo, da brzo reaguje na promene uslova na putu i da ima svest o svemu što se dešava oko njega.

Kada je pospan i umoran, stvari postaju složenije. Jedan od problema je što vožnja zna da bude prilično monotona. Čak i kada se vozač ne oseća umorno, laka i rutinska vožnja može da ga odvede u stanje zamišljenosti i udaljenosti od situacije na putu. Što je svakako rizično. Umor dolazi neprimetno, vozač je na početku odmoran i svež, misli da može lako da savlada put, ali kako se putovanje oduži, on postepeno postaje sve umorniji.

Potrebno je prepoznati momenat kada je zamor od vožnje toliko veliki da putovanje ne sme da se nastavi, da motor mora da se ugasi i da se vozač odmori i da skrene misli sa puta.

 

Znaci umora

  • pažnja i koncentracija opadaju,
  • misli počinju da lutaju, vozač ne može da se seti poslednjih nekoliko kilometara
  • javlja se pojačano zevanje,
  • kapci očiju postaju teški,
  • pojavljuje je se prvo slaba a onda sve veća pospanost
  • sve je teže držati glavu uspravno
  • vozilo nema konstantnu brzinu i krivuda u kolovoznoj traci

 

Kako umor utiče na vožnju?

Umoran vozač ispoljava slične sipmtome kao kada je u pripitom stanju. Da pomenemo najčešće:

  • Ima smanjeno i usporeno prosuđivanje prilikom donošenja odluka
  • Postoji veća verovatnoća od loših procena i izbora
  • Ima slabiju kooordinaciju pokreta
  • Nema tačne procene rastojanja do prepreka na putu i do drugih vozila koja se kreću ispred ili iza njega
  • Nepravilno se postavilja na putu
  • Krivuda na putu i napušta svoju traku
  • Ima sporije vreme reagovanja
  • Kasno primećuje opasnost i ne reaguje na vreme na nju
  • Zanemeruje saobraćajna pravila (prolazi na crveno svetlo, ignoriše saobraćajne znake, ne zaustavlja se ispred pešačkih prelaza, itd.)
  • Ima probleme sa kontrolom vozila
  • Sudara se sa drugim vozilima ili preprekama na putu

 

Kako savladati umor?

  • Ne krećite na put ako ste umorni. Pre nego što krenete dobro se naspavajte
  • Ukoliko možete, izbegavajte duge noćne vožnje između ponoći i 6 sati ujutro. Naš organizam nije naviknut da bude budan u to vreme i tada je prirodna budnost mozga na minimumu
  • Ne planirajte vožnju u vreme kada obično spavate ili se odmarate
  • Izbegavajte vožnju kada su vremenski uslovi loši: po magli, kiši, snegu, jakom vetru, kada je previše toplo ili previše hladno. Bolje sačekati da jaka kiša ili oluja stane nego produžiti vožnju
  • Pravite česte pauze. Preporučćljivo je praviti pauze od najmanje 15 minuta nakon svaka dva do tri sata vožnje
  • Na pauzama izađite iz vozila, malo prošetajte, napravite nekoliko lakih vežbi istezanja, pojedite sendvič ili popijte sok, čaj ili vodu. Izbegavajte kafu i energetska pića koja samo naizgled povećavaju koncentraciju, a ustvari imaju suprotan efekt
  • Otvorite prozor da rashladite unutrašnjost vozila
  • Pojačajte radio
  • Na dugačkim putovanjima povedite nekog da vam pravi društvo. Još bolje ako saputnik ima vozačku dozvolu i može povremeno da vas odmeni
  • Ako vam se tokom vožnje prispava, zaustavite se na bezbednom mestu i odspavajte nekoliko minuta

 

Koliko sati sna je potrebno za sigurnu vožnju?

Na ovo pitanje nemać tačan odgovor pošto su ljudi nisu isti i različito reaguju na umor i nedostatak sna. Okvirno, konsenzus koju preporučuju zdravstveni stručnjaci je da pre vožnje vozač treba da ima od 7 do 9 sati noćnog spavanja.

Zbog različitih razloga, zbog nervoze i ankcioznosti pre važnog i dugačkog putovanja, insomnije, itd, može da se desi da vozač nije u stanju da se dovoljno dobro naspava.

 

Kako do boljeg sna?

  • Pre putovanja izbegavajte pića koja sadrže kofein (kafa, jaki čajevi, energetska pića)
  • Za vreme toplih dana otvorite prozore da bi u savaću sobu ulazio čist i rashlađen zaduh
  • Izbegavajte da radite tešeke poslove neposredno pre spavanja
  • Izbegavajte dremanje tokom dana, bolje da šetate ili vežbate na čistom vazduhu 
  • 2 sata pre spavanja ne uzimati obilne obroke
  • Izbegavajte gledanje televizije, računara ili mobilnog telefona neposredno pre kretanja na put. Ekrani i displeji zamaraju oči, umesto toga bolje da čitate knjigu
  • Držite se redovne rutine i uobičajenog vremena za spavanje

 

Završna reč

Ne postoji poseban zakon koji zabranjuje vožnju kada je vozač umoran. Međutim, umor značajno povećava rizik od opasne vožnje, tako da svako treba da vodi računa o sebi. Na umor se dosta često ne obraća dovoljno pažnje, ali dok smo iza volana, dovoljan je samo delić sekunde pada koncentracije, malo sporije reakcije i loše procene da se desi nesreća sa teškim posledicama.

Zato, pre nego što krenete na put, dobro se odmorite  kako bi bili sveži, koncentrisani i bezbedni.

 

naslovna slika https://www.piqsels.com/en/public-domain-photo-fzbdz

 

Pročitajte i ove tekstove


Autoindustrija na prekretnici: analiza trenutnih potresa, izazova i novih pravila igre


Autoindustrija na prekretnici: analiza trenutnih potresa, izazova i novih pravila igre
100   0
Autoindustrija, koja je počela skromno krajem 19. veka sa prvom motornom kočijom Karla Benca i čuvenim Modelom T Henrija Forda, prešla je dug put do današnje tehnološki napredne ere. Nekada je automobil bio luksuz dostupan samo bogatima, ali Fordova vizija masovne proizvodnje donela je preokret, učinivši vozila pristupačnijima. Godinama su automobili napredovali od jednostavnih mehaničkih vozila do današnjih sofisticiranih mašina, koje su spoj mehanike, elektronike i digitalnih tehnologija.

Detaljnije

Da li iznajmljivanje vozila može da spasi našu planetu?


Da li iznajmljivanje vozila može da spasi našu planetu?
119   0
Saobraćaj jedan od najvećih izvora ugljen dioksida i ostalih gasova koji stvaraju efekat staklene bašte koja je odgovorna za klimatske promene. Stručnjaci se slažu da je smanjivanje broja vozila jedan od uslova da se naša planeta spasi. Kako iznajmljivanje vozila može da doprinese tome?

Detaljnije

Šta način na koji držite volan govori o vama kao ličnosti?


Šta način na koji držite volan govori o vama kao ličnosti?
149   0
Kada sledeći put sednete za volan svog automobila, obratite pažnju na to kako ga držite, i proverite da li se vaš stil uklapa u neku od naših devet kategorija. Jer, kako psiholozi kažu, to itekako ima veze jedno s drugim. Pa hajde zajedno da prođemo kroz sve kategorije i vidimo šta način na koji držite volan govori o vama kao ličnosti...

Detaljnije