• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Kako održavati prednja svetla (farove)?

 

Tokom noćne vožnje, vozač mora na vreme da primeti i reaguje na druga vozila, bicikliste, pešake, saobraćajne znake, rupe na putu i ostale prepreke. Prednji farovi (prednja svetla) na vozilima omogućavaju jasan pogled na put noću i u uslovima smanjene vidljivosti (kada je magla, jaka kiša, sneg, pešćane oluje, itd.). Osim toga, oni obeležavaju vozilo na način da ga ostali učesnici u saobraćaju dobro vide.

Da bi mogla pravilno da obavljaju svoje važne funkcije, prednja svetla moraju da budu besprekorno ispravna. Ali, kao i svaki drugi sistem u vozilu, i farovi se tokom vremena amortizuju, postepeno gube svoja svojstva, njihova svetlost postaje sve slabija i neujednačenija i vozači imaju problem da na vreme primete dešavanja na putu.

 

Najčešći problemi na prednjim farovima:

  • Pregorela sijalica - sijalice u farovima imaju ograničen radni vek i kada se pregreju ili oštete prestatju da rade;
  • Oštećeni konektori ili kablovi koji dovode struju do farova mogu da se oštete i izgube kontakt usled vibracija, habanja ili vremenskih uticaja;
  • Problemi koji se javljaju zbog kratkih spojeva, oštećenih i neispravnih releja ili osigurača;
  • Problemi sa naponom zbog pokvarenog regulatora;
  • Fizičko oštećenje fara može da uzrokuje propuštanje vode, b blata i prljavštine;
  • Loše podešeni svetlosni snop koji umesto da osvetljava pravo isrped vozača, baca svetlost na stranu na gore ili dole;

Izvor fotografija Erik Mclean, Pexels.com

Saveti za zamenu sijalica

Jedan od najčešćih problema na prednjim farovima je oslabela ili pregorela sijalica. Takva sijalica treba što pre da se zameni pošto ugrožava bezbednost kako vozača, tako i ostalih učesnika u saobraćaju. Pre nego što počnete da rešavate kvar, pročitajte naša četiri saveta.

 

1. Vodite računa da kupite odgovarajuću sijalicu

Na tržištu postoji mnogo vrsta sijalica koje se koriste u prednjim svetlima. Postoje klasične, halogene, LED i ksenonske sijalice, da pomenemo samo najčešće. Pored razlika u tehnologiji, sijalice za farove mogu da variraju u jačini i boji svetlosnog snopa. Boja svetlosti se kreće od žute do bele. Neke sijalice omogućavaju vozačima da vide dalje i daju bolju vidljivost na putu, dok druge imaju kraći domet, ali pružaju bolji kontrast i omogućavaju bolje razlikovanje objekta na putu, posebno sa strane puta. Nije svaka sijalica kompatibilna sa određenim farom i vozilom, ali neke se prodaju zajedno sa kompletima za konverziju koji omogućavaju da se u postojeće farove stavi druga vrsta sijalice. Koja god sijalica da se izabere, treba voditi računa da se njen snop podesi na način da ne zaslepljava vozila koja dolaze sa suprotne strane.

 

2. Ne menjajte samo jednu sijalicu

Preporučuje se da se sijalice menjaju zajedno, a ne jedna po jedna. Razlog je taj što će nova svetleti jače od stare i dobiće se neujednačeno vidno polje.

 

3. Redovno proveravajte svoje farove

Svi mi znamo da postoje vozači koji voze sa jednim ispravnim prednjim farom što otežava preglednost kako njima tako i ostalim vozačima (neko može da pomisli da se radi o motoru). Dosta često vozač ne primeti da mu je sijalica pregorela, ali ima i onih neodgovornih koji misle da mogu i tako da voze. Farove treba redovno proveravati, a posebno pre kretanja na duži put. Ne treba čekati da sijalice u farovima previše potroše i pregore, nego kada počnu da gube jačinu, treba što pre da se zamene.

 

4. Izbegavajte sami da menjate sijalice

Današnji farovi nisu kao nekada. Postali su mnogo komplikovaniji, sofisticiraniji i njihova zamena zahteva posebnu opremu i alate. Vrlo često nije dovoljno skinuti samo far nego i druge delove vozila. Ukoliko nemate odgovarajući alat ili nemate dovoljno znanja i iskustva, možete da oštetite far. Umesto samo sijalice, moraćete da menjate ceo far. Zato, kada primetite da vam je sijalica u faru pregorela, odvezete svoje vozilu u auto servis. Majstori će vam ugraditi odgovarajuću sijalicu, a možete da ih zamolite da vam centriraju farove tako da snop svetla pada pravo na put.

Izvor fotgrafije: Piqsels.com

Čišćenje farova

Još jedan, vrlo čest problem sa farovima su nataložena prljavština, blato, prašina, ostaci mrtvih insekata, itd. Proizvođači automobila su još pre nekoliko decenija iz farova izbacili staklene delove. Umesto njih se koristi specijalna plastična, polikarbonatska masa koja se ne lomi lako. Ali ona ima nezgodnu osobinu da sa godinama postaje žučkasta zbog oksidacije. Farovi tada postaju zamagljeni, mutni i smanjuje se njihov učinak i moć osvetljavanja. 

Jasnoća farova se može relativno lako vratiti kada se operu sapunom i vodom. Za tu namenu najbolje je koristiti sunđer ili meku krpu. Kada se površina prednjih svetala temeljito prebriše treba da se ostavi da se sami osuše na vazduhu. Zbog boljeg učinka na krpu ili sunđer može da se stavi i malo paste za zube koja treba da se utrlja brzim kružnim pokretima. Paste za zube su dobre za poliranje plastičnih površina zato što u sebi sadrže abrazivne sastojke. Po potrebi može se dodati i malo vode. Vreme poliranja fara je oko pet minuta. Može se dodati još i malo voska koristeći čistu krpu. Vosak pomaže da farovi duže vreme zadrže svoj sjaj i čistoću.

 

Na kraju, najvažnije za vozače je da redovno proveravaju i održavaju prednja i ostala svetla na svojim vozilima. Samo tako će oni biti u stanju da dugi niz godina zadrže potrebne performanse i omoguće bezbednu nočnu vožnju i u situacijama kada je vidljivost smanjena.

Izvor za naslovnu fotografiju: Karolina Kaboompics, Pexels.com

Pročitajte i ove tekstove


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima
154   0
U proteklih nekoliko godina, električni automobili su doživeli izuzetan rast popularnosti. Iako su idealni za svakodnevnu upotrebu u urbanim sredinama, duga putovanja električnim automobilima i dalje izazivaju brojne diskusije. Zato ćemo u ovom tekstu istražiti izazove i prednosti koje donosi vožnja električnim vozilima na dugim relacijama i koliko su ova vozila spremna da zamene konvencionalne automobile za duga putovanja.

Detaljnije

Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?


Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?
278   0
Mnogi ljudi koji razmatraju kupovinu električnog automobila, pitaju se da li su oni opasniji od ostalih, prilikom sudara. S pravom, jer iako električna vozila imaju sofisticirane sigurnosne karakteristike, njihove baterije predstavljaju značajan rizik od eksplozije...

Detaljnije

Šta sve treba znati kad je rad klima uređaja u automobilima u pitanju?


Šta sve treba znati kad je rad klima uređaja u automobilima u pitanju?
159   0
Korišćenje klima uređaja u automobilima počelo je početkom 20. veka, tačnije 1939. godine, kada je Packard, poznati američki proizvođač automobila, prvi put uveo klima uređaj kao opcionalnu opremu u svoje modele. Ova inovacija je odmah izazvala interesovanje i divljenje, iako su rani sistemi bili ogromni, robusni I skupi. Naravno danas je tehnologija klima uređaja znatno napredovala, postala pristupačnija i efikasnija. Sada svi moderni automobili već dolaze sa ugrađenim klima uređajima, a njiho

Detaljnije