• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Svetla u vozilu

Svako vozilo može da se posmatra kao jedan složeni sistem sastavljen od mnogo delova i podsistema, koji omogućavaju da se na bezbedan, brz i udoban način vrši transport ljudi i stvari u svim vremenskim uslovima, i danju i noću.

Jedan od važnijih podsistema u vozilima je svetlosna signalizacija. Pod svetlosnom signalizacijom se podrazumeva skup svih svetala koje sadrži to vozilo.

Od vozača se zahteva da može da ih identifikuje i da zna kako i kada se oni koriste. Taj zadatak je donekle olakšan time što većina današnjih vozila, bez obzira na proizvođača, kategoriju i model, imaju skoro identičan asortiman svetala, svetla se nalaze na istim ili približno istim pozicijama i imaju iste funkcije. Donekle mogu da se razlikuju u kontrolama, njihovom obliku (dugmad, polugice, itd.), veličini i rasporedu.

 

Kod vozila postoje sledeća svetla:

  • Kratka svetla
  • Dugačka svetla
  • Žmigavci
  • Zadnja svetla
  • Stop svetla
  • Svetla za maglu
  • Unutrašnja svetla

svetla

Kratka svetla

Kratka ili oborena svetla se nalaze na prednjoj strani vozila i može slobodno da se kaže da se oni najviše koriste.

Zovu se oborena zbog ugla pod kojim je njihov snop svetla nagnut. Naime, oni ne osvetljavaju direktno ispred sebe nego su nagnuti nadole, prema putu. Na taj način povećavaju vidljivost bez zaslepljivanja drugih učesnika u saobraćaju.

Oborena (kratka) svetla se koriste noću u naseljenim mestima, ali i danju kada je vidljivost smanjena zbog magle, kiše i ostalih vremenskih uslova. Smatra se da je vidljivost smanjena u slučaju kada vozač ne može da vidi dalje od 100 metara.

 

Dugačka svetla

Za razliku od oborenih farova, dugačka svetla usmeravaju snop svetlosti direktno prema napred. Ovo su najjača svetla u vozilu i pomažu vozačima da vide što je moguće dalje.

Zbog velikog intenziteta i pravca njihove svetlosti, dugačka svetla treba da se koriste samo kada se vozi po neosvetljenim putevima i kada u susret ne dolaze druga vozila. Postoji opasnost da drugi vozači budu zaslepljeni i tako se izazove saobraćajna nesreća. Da bi se to izbeglo, svaki put kada iz suprotnog pravca naiđe drugo vozilo, vozač brzo mora da pređe na kratka svetla. Isto tako, u naseljenim mestima je zabranjeno koristiti duga svetla.

Ako se kojim slučajem kratki farovi pokvare, ne sme se umesto njih koristiti dugačka svetla.

prednja svetla

Žmigavci

Nema bezbedne vožnje bez žmigavca. Oni se koriste kada vozilo treba da skrene u stranu, kada se menja traka na putu ili namerava da se zaustavi pored puta. Tako se drugim učesnicima saobraćaja, vozačima, biciklistima, motorciklistima i pešacima daje znak o namerama. 

Prilikom korišćenja žmigavaca veoma je važan tajming. Ako se uključe prerano, vozači pozadi smatraju da vozilo skreće na bliži put i nepotrebno će smanjiti svoju brzinu. Ako se žmigavaci daju prekasno, onda oni nemaju dovoljno vremena da prilagode svoju vožnju, i da na vreme uspore ili se zaustave.

Uključena 4 žmigavca

U toku vožnje može da se javi potreba od uključivanja sva četiri žmigavca. Ovaj znak se koristi u sledećim situacijama:

  • Ako je vozilo u kvaru i prinuđeno je da se privremeno zaustavi pored puta. Na ovaj način se drugim učesnicima daje vremena da reaguju, smanje brzinu i zaobiđu takvo vozilo. Osim znaka sa 4 žmigavca, potrebno je postaviti trougao ili na drugi način obeležiti mesto zaustavljanja.
  • Ako se na putu nalazi neka opasnost. Na ovaj način vozač koji je primetio neku opasnost na putu, veću rupu, divljač, saobraćajnu nesreću, itd., može da upozori ostale vozače
  • Da se izrazi zahvalnost drugom vozaču.

Svi smo svedoci da se uključivanje četiri žmigavca zloupotrebljava i koristi kada i gde ne treba. Najbolji primer za to je nepravilno i nepropisno zaustavljanja na ulici da bi se otišlo do kioska, kladionice, pekare, itd. Posebno je iritantno kada se vozilo sa uključenim žmigavcima zaustavi na tramvajskim šinama.

 

Zadnja svetla

I samo njihovo ime kaže, zadnja svetla se nalaze na zadnjem delu vozila. Oni nemaju poseban prekidač za uključivanje, kada vozač uključi prednja svetla, automatski će ukljućiti i svoja zadnja svetla. Neki modeli imaju dodatno mačije oko koje reflektuje svetlost farova drugih vozila.

Zadnja svetla pomažu da učesnici koji voze iza procene koliko su blizu ili daleko od vas.

 

Stop svetla

I stop svetla se nalaze na zadnjem delu vozila. Aktiviraju se automatski kada vozač zakoči, ne treba da se pritiska nijedno dugme ili okreću prekidači. Njihova svetlost je intenzivno crvena, i razlikuje se od svetlosti zadnjeg svetla. Uloga stop svetla je veoma važna za druge učesnike u saobraćaju. Kada se oni uključe to znači da vozilo ispred njih koči i da to moraju da urade i oni.

zadnje svetlo

Svetla za maglu

Svetla za maglu se uključuju kada je na putu značajno smanjena vidljivost zbog magle (na manje od 100 metara). Omogućavaju da vozač jasnije vidi put isrped sebe, ali takođe pomažu da vozilo bude vidljivo drugim vozačima. Kada se vidljivost poboljša i magla se digne, svetla za maglu moraju da se isključe.

 

Unutrašnja svetla

Unutrašnja svetla se nalaze u kabini vozila i služe za osvetljavanje unutrašnjosti vozila. U zavisnosti od modela i marke vozila mogu da budu na različitim mestima:

  • na plafonu (obično je to glavno svetlo koje služi za osvetljavanje cele kabine),
  • manja svetla iznad sedišta (namenjene su za čitanje, zapisivanje i sl.),
  • na vratima ( ukljućuju se kada se vrata otvore, kada su zatvorena ne svetle),
  • na instrument tabli
  • svetla u prtljažniku, itd.

 

Završna reč

Svetla u vozilima su veoma važna za sigurnost vožnje i udobnost vozača i putnika. Od vlasnika se traži da ih redovno proverava i održava, da menja sijalice kada pregore i da ih očisti kada se isprljaju.

Treba obratiti pažnju na zadnja svetla, stop svetla i zadnje žmigavce. Pošto se nalaze na zadnjem kraju vozila, dešava se da vozač ne primeti kada je sijalica pregorela. Zato je važno da se oni redovno proveravaju, tako što će neko da stoji pozadi dok vozač pritiska papučicu kočnice i uključuje i isključuje svetla.

Slike: https://www.pexels.com/photo/black-suv-on-snow-during-golden-hour-730615/

https://www.pexels.com/photo/red-taillight-191238/

https://www.pexels.com/search/car%20lights/

https://www.pexels.com/photo/black-volkswagen-car-on-gray-asphalt-road-704557/

Pročitajte i ove tekstove


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima
154   0
U proteklih nekoliko godina, električni automobili su doživeli izuzetan rast popularnosti. Iako su idealni za svakodnevnu upotrebu u urbanim sredinama, duga putovanja električnim automobilima i dalje izazivaju brojne diskusije. Zato ćemo u ovom tekstu istražiti izazove i prednosti koje donosi vožnja električnim vozilima na dugim relacijama i koliko su ova vozila spremna da zamene konvencionalne automobile za duga putovanja.

Detaljnije

Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?


Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?
278   0
Mnogi ljudi koji razmatraju kupovinu električnog automobila, pitaju se da li su oni opasniji od ostalih, prilikom sudara. S pravom, jer iako električna vozila imaju sofisticirane sigurnosne karakteristike, njihove baterije predstavljaju značajan rizik od eksplozije...

Detaljnije

Kako održavati prednja svetla (farove)?


Kako održavati prednja svetla (farove)?
197   0
Kao i sve duro na vozilu, i farovi se tokom vremena amortizuju, postepeno gube svoja svojstva, njihova svetlost postaje sve slabija i neujednačenija i vozači imaju problem da na vreme primete dešavanja na putu. Dobrim održavanjem njihova ispravnost i životni vek može da se produži za nekoliko godina ako ne i decenija.

Detaljnije