• Srpski
  • Русский
  • English
  • Kneza Višeslava 63
    T.C. Bazar Vidikovac
    Lokal 2.20

Zašto vlasnici vozila ne treba da sami popravljaju svoje četvorotočkaše

 

Sugurno vam je poznata ona stara: “malo znanja je opasnije od neznanja”. Ova poslovica je posebno tačna kada se radi o popravkama na svom ili tuđem vozilu.

Neki kvarovi na motorciklima, automobilima ili kamionima, na prvi pogled izgledaju jednostavni i laki. Dosta ljudi pomisli da mogu sami da ih saniraju i da na taj način uštede od svog budžeta. Ali, kao i u drugim oblastima živora, stvari mogu vrlo lako i nepredviđeno  da krenu po zlu i da umesto kratkotrajne i lagane popravke ispadne još veća šteta. Ima još jedna veoma bitna razlika - kada se pogreši prilikom popravke vodovodnih instalacija, dobija se poplava u kući, ali greška na vozilu može da vodi ka fatalnoj nesreći.

U produžetku vam donosimo nekoliko razloga zašto popravka vozila treba da se prepusti stručnjacima.

 

Pogrešna dijagnoza uzroka kvara

Kada se pogreši prilikom utvrđivanja uzroka za kvar na vozilu, onda je i sama popravka pogrešna. Ovo je posebno tačno ako je zaključak donesen na osnovu osećaja, raspita kod komšija i prijatelja ili “guglanja” na internetu. Tačno je da na interetu mogu da se nađu odgovori i rešenja za sve kvarove (majstori-amateri sada imaju pomoć i veštačke inteligencije) ali treba znati šta pitati i šta tačno tražiti. Na primer, dešavalo se da se zameni akumulator, a problem leži u labavoj klemi. Ili da se pogrešno nameste kaiševi u motoru, da se pogreši vrsta motornog ulja, itd. Kada posle neuspešno rešenog problema vlasnik konačno odluči da vozilo doveze u servis, popravka može da ga košta više nego da je odmah to učinio. Za tačnu dijagnostiku je potrebna adekvatna oprema, znanje i iskustvo. Da bi tačno otkrili uzrok kvara, automehaničarski servisi danas koriste kompjutere, koji nisu jeftini i zahtevaju posebnu obuku kako bi se moglo raditi na njima. Takva oprema nije dostupna svakome.

 

Nedostatak adekvatne opreme i alata

Mnogi pokušaji popravke nisu uspešni zato što vlasnici nemaju odgovarajući alat i opremu za taj posao. Korišćenje pogrešnih alata može još više da ošteti delove vozila. Osim osnovnog alara - ključeva, šrafcigera, klješta, čekića, prilikom popravke vozila koristi se i specijalizovani alat, kao na primer gedore, izvlakači, nasadni ključevi, vakum pumpe, hidraulične dizalice, bleeder kompleti za kočnice, alati za zamenu kugličnih ležajeva, multimetri, itd. Takvu opremu imaju samo dobro opremljeni automehaničarski servisi.

alat za popravku vozila

Alat za popravku vozila. Izvor fotografije Cottonbro studio Pexels

 

Korišćenje neodgovarajućih rezervnih delova

Kupovina jeftinih i polovnih delova može izgledati kao ušteda, ali ako nisu dovoljno kvalitetni mogu da imaju kraći vek trajanja i da uzrokuju dodatne kvarove. Treba voditi računa i prilikom kupovine motornog ulja, tečnosti za kočnice, antifriza, itd. Korišćenje neodgovarajućih ulja može da dovede do oštećenja motora, menjača ili kočnica.

 

Nevođenje računa o bezbednosti

Ako se ne preduzmu odgovarajuće mere opreza, popravka vozila može da bude opasna. Da bi se izbegle povrede, potrebno je koristiti rukavice, kombinezone, zaštitne naočari, kape i marame, adekvatnu obuću i drugu sigurnosnu opremu, vozilo treba da je stabilizovano (kada se menja guma ili kada se nalazi na kanalu), akumulator isključen, itd.

 

Greške u “popravkama” mogu da vode ka većim štetama

Samouki majstori često pogrešno procenjuju složenost kvara. Na primer, neko ko nema dovoljno iskustva ne bi trebalo da popravlja kočnice, zato što i najmanja greška može da vodi ka katastrofalnim posledicama. Ili, loše popravljeni auspuh će omogućiti opasnim izduvnim gasovima da uđu u kabinu. Da ne pričamo o zameni rebrastog kaiša ili promeni dihtunga na glavi motora koji su izazov i za iskusne auto mehaničare. To su popravke koje traju nekoliko sati i ne mogu da se obave sa par ključeva i šrafcigerom.

 

Sofisticiranost i složenosti savremenih vozila

Današnja vozila su mnogo komplikovanija nego što su bila pre 20 ili 30 godina. Imaju mnogo više senzora, kompjuterskih čipova, električnih i hidrauličnih delova, električnih prozora i retrovizora, ABS kočnica, i tako dalje. Takvi sistemi pre nekoliko decenija nisu uopšte postojali. Popravke koje su nekada bile izvodljive, danas više nisu moguće. U savremenim vozilima i naizgled jednostavna zamena sijalice može da pođu po zlu, zato što se nastručnim rukovanjem vrlo lako može oštetiti osetljivi sklop fara. U tom slučaju se mora kupiti kompletno novi far koji košta nekoliko stotina evra.

dijagnostika kod popravljanja vozila

Dijagonostika koja se koristi u popravkama savremenih vozila. Izvor slike: Jose Ricardo Barraza Morachis, Pexels

Završna reč

Za rešavanje manje ili više složenih kvarova na savremenim vozilima potrebno je mnogo obrazovanja i godine iskustva. Dobri auto-mehaničari uče zanat u školama, na specijalizovanim kursevima i radionicama. Posle završetka škole moraju redovno da nadograđuju svoje znanje i da prate šta se dešava u svetu automobila, koje su najnovije inovacije, kakava se oprema pojavila, da li se pojavio novi softver, itd.  Samo jedan, najsvežiji primer: u svetu je sve veći broj električnih vozila, koji imaju sasvim drugačiji koncept, sadrže drugačije sisteme i delove, i sasvim se drugačije i popravljaju.

Laicima koji površno poznaju svoja vozila, prvo nije lako da utvrde razlog za kvar zatim kako da ga reše.  Zato je naš savet da ako niste sigurni, nemojte sami da popravlajte svoje vozilo! Nemojte da rizikujete i sami da čeprkate po motoru i ostalim sistemima u vozilu, nego kada primetite prve znake da nešto nije u redu, odvezite ga u ovlašćeni servis. Ne zaboravite i to da popravke koje su obavljene u servisu dolaze sa garancijom.

 

Izvor naslovne fotografije: Piqsels

Pročitajte i ove tekstove


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima


Izazovi i prednosti dugih putovanja električnim automobilima
150   0
U proteklih nekoliko godina, električni automobili su doživeli izuzetan rast popularnosti. Iako su idealni za svakodnevnu upotrebu u urbanim sredinama, duga putovanja električnim automobilima i dalje izazivaju brojne diskusije. Zato ćemo u ovom tekstu istražiti izazove i prednosti koje donosi vožnja električnim vozilima na dugim relacijama i koliko su ova vozila spremna da zamene konvencionalne automobile za duga putovanja.

Detaljnije

Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?


Da li su električni automobili opasniji prilikom sudara?
273   0
Mnogi ljudi koji razmatraju kupovinu električnog automobila, pitaju se da li su oni opasniji od ostalih, prilikom sudara. S pravom, jer iako električna vozila imaju sofisticirane sigurnosne karakteristike, njihove baterije predstavljaju značajan rizik od eksplozije...

Detaljnije

Kako održavati prednja svetla (farove)?


Kako održavati prednja svetla (farove)?
178   0
Kao i sve duro na vozilu, i farovi se tokom vremena amortizuju, postepeno gube svoja svojstva, njihova svetlost postaje sve slabija i neujednačenija i vozači imaju problem da na vreme primete dešavanja na putu. Dobrim održavanjem njihova ispravnost i životni vek može da se produži za nekoliko godina ako ne i decenija.

Detaljnije